tisdag 28 september 2010

Målarkludden igång....


BB sidan av salongen samt förkant sprutmålad med en
elektrisk färgspruta av typen Wagner. Det visade sig att
det inte fanns någon isolering på det förliga skottet.
Det förklarar lite varför elräkningen var så stor sistlidna vintern.
Iaf, på med 10cm billig och ojämn Byggmax-skit. Borde bli bättre.


Rödmönjan slut, tack och lov, för som synes blev det mycket
ljusare med grå mönja.


Halva innertaket klart. Andninsfiltret tog slut samtidigt
med mönjan. Söndagen V2 var i det närmaste över med.
Det tog 2 helger att spruta över,under,bakon, ect,ect...
Ändå är gamla lastrummet och botten i båten kvar


Kludd och rengörningshörna tillika blandhörnan.
Jag blandar in 1L kokt linolja per liter mönja detta för att
få bättre penetrering in i porer samt minska ytspänningen
i mönjan, för att få bättre "flyt" så att säga.

onsdag 15 september 2010

Rent, eller ?


Nu, efter många om verkar det som att den 15/10 är slutdatummet.
Det datum då vi måste vara borta från denna kajen där jag ligger nu.
Vart flyttkosan går vet jag inte i denna stund men städning och sortering
av all bråte var ändå nödvändig. Rätt rent eller ? Det som är kvar
ställer jag lätt och hastigt på akterdäck.


Skrotnisse är kontaktad och hämtar plåtbitarna.
Bad honom att inte ta Volvon då den fortfarande är körduglig.


Rent och prydligt på däck. Småbitar på pallen, planken till
badbryggan och utemöbler i garaget. Just det ,Utemöbler,
de stod på skräpbåten förom, den skall också bort.
Till norrland, skulle vara jobbigt att åka dit när en ska fika.




onsdag 1 september 2010

Våt Katt och annat smått

Och så var det dags för katt nr 2 att bada. Skulle "bara" fixa
en kopp kaffe till så passade Busen (väldig slö) att ta ett morgondopp.
Om det var avsiktligt eller ej ,vet jag inte. I vilket fall som helst fick
han svår att ta sig upp då det är en rätt hög kaj. Hängde dit min
rostiga badstege och klättrade ner, geppade nackskinnet och hävde
upp honom på kajen precis där han sitter. Kom på att badstegen satt
väldigt lös och att jag själv var nog nära att bada.............

En annan grej var det här med svetsar som svettas diesel.......
Bra kräm (90A/2,5mm pinne) och så svetsa. Det var bara det
att bakom "svettningen" låg det olja som ville brinna på hela
svetspinnen och mig. Tur är att diesel brinner dåligt.
Läckte ganska bra innan jag fick på "glegg".



Höger och vänster sida syns det gråa pluttar, det är bränslefast
glegg, Detta för att inte råka ut för något nytt "brandäventyr " igen.

Baljan för duchen, på med glegg som förebyggande mot
onormal svettning av bränsle. Alla svetsfogar täckta i
förebyggande syfte.

Här en närbild av tidigare bild. Det är de gammla pejl/fyllning
av de förliga bränsletankarna. Gleggade och förhoppninsvis
svettninssäkra. Glegget klarar tom svaga syror och basiska vätskor.


All barlast, ca 800kg, ombordburen. Nu ligger hon ca 5cm
på aktern med förliga tankarna tomma. Jag behöver ca
ett tonn till om hon ska ligga rakt efter fyllning av bränsle.


Rörläggaren har varit framme, fattas bara att sätta fast
rören i bottenstockarna och lina upp dem lite bättre.

Närbild på härvan. Synes även balkskorna för blivanda golv
samt hydraulrören till kran och styrningen.


Målning av salongssidan och däcket. hann prexis innan regnet.
Efter semestern har regnet varit särskilt efterhängset av
någon anledning. hann ej med taket till salongen.


Blivande bränslepåfyllningen, men..........
Det är bara här det är klart. I maskin finns inget , bara hål.
Rörsystemet finns hos rörkröken för ihopsvetsning.