onsdag 1 september 2010

Våt Katt och annat smått

Och så var det dags för katt nr 2 att bada. Skulle "bara" fixa
en kopp kaffe till så passade Busen (väldig slö) att ta ett morgondopp.
Om det var avsiktligt eller ej ,vet jag inte. I vilket fall som helst fick
han svår att ta sig upp då det är en rätt hög kaj. Hängde dit min
rostiga badstege och klättrade ner, geppade nackskinnet och hävde
upp honom på kajen precis där han sitter. Kom på att badstegen satt
väldigt lös och att jag själv var nog nära att bada.............

En annan grej var det här med svetsar som svettas diesel.......
Bra kräm (90A/2,5mm pinne) och så svetsa. Det var bara det
att bakom "svettningen" låg det olja som ville brinna på hela
svetspinnen och mig. Tur är att diesel brinner dåligt.
Läckte ganska bra innan jag fick på "glegg".



Höger och vänster sida syns det gråa pluttar, det är bränslefast
glegg, Detta för att inte råka ut för något nytt "brandäventyr " igen.

Baljan för duchen, på med glegg som förebyggande mot
onormal svettning av bränsle. Alla svetsfogar täckta i
förebyggande syfte.

Här en närbild av tidigare bild. Det är de gammla pejl/fyllning
av de förliga bränsletankarna. Gleggade och förhoppninsvis
svettninssäkra. Glegget klarar tom svaga syror och basiska vätskor.


All barlast, ca 800kg, ombordburen. Nu ligger hon ca 5cm
på aktern med förliga tankarna tomma. Jag behöver ca
ett tonn till om hon ska ligga rakt efter fyllning av bränsle.


Rörläggaren har varit framme, fattas bara att sätta fast
rören i bottenstockarna och lina upp dem lite bättre.

Närbild på härvan. Synes även balkskorna för blivanda golv
samt hydraulrören till kran och styrningen.


Målning av salongssidan och däcket. hann prexis innan regnet.
Efter semestern har regnet varit särskilt efterhängset av
någon anledning. hann ej med taket till salongen.


Blivande bränslepåfyllningen, men..........
Det är bara här det är klart. I maskin finns inget , bara hål.
Rörsystemet finns hos rörkröken för ihopsvetsning.

Inga kommentarer: